18 november 2020 om 00:00
iBOOD

Ten Cate Matrassen

Ten Cate Matrassen
Welterusten!

Een hele nacht doorslapen, uitgerust wakker worden en een soepel lijf. Allemaal dingen die je voor elkaar krijgt met het juiste matras. Na een nachtje op de pocketveermatrassen van Ten Cate wil je niet anders meer. 

Een paar vragen & antwoorden op een rij nog :)
Q: Waar worden deze matrassen geproduceerd? 
A: Deze matrassen worden geproduceerd in Nederland.

Q: Hoeveel veren zitten er in een matras?
A: Deze matrassen bevatten 360 pocketveren per (1 pers) slaapeenheid. Bij een 2-persoons matras is er uiteraard een verdubbeling – weer afhankelijk van de maat. Het 160 x 200 matras bevat dus 640 pocketveren.

Q): Is dit nou wel of geen “NASA”-schuim (ook wel traagschuim genoemd, kenmerk temperatuur-gevoelig)? Ik lees “High Resilience 40 comfortschuim”.
A): Het betreft hier polyetherschuim met een HR waarde van 40 kg/m3. De HR-waarde bepaalt het gewicht van het schuim. Deze waarde heeft een beetje effect op de kwaliteit maar dan meer in het feit dat een lage HR-waarde (onder de HR 30) het schuim zacht, week en minder veerkrachtig maakt. De HR-waarde zegt dus niets over de kwaliteit. Als er staat HR 40 betekent dit dat het polyetherschuim 40 kg per kubieke meter weegt. HR staat voor High Resilience en 40 voor 40 kg/m3. De HR-waarde geeft alleen het gewicht van het schuim aan.

Daarnaast voert dit type schuim, juist omdat het niet temperatuurgevoelig is, beter warmte af. Traagschuim moet nl eerst warm worden van je lichaamswarmte voor het zich gaat vormen naar het lichaam, dit schuim doet dat ook als het nog niet opgewarmd is en door de open celstructuur houdt het overtollige warmte dus minder vast.

Q): Maar wat verstaan jullie onder comfortschuim?
A): Het gaat hier om polyetherschuim. Dit is schuim is een flexibel en veerkrachtig materiaal dat opgebouwd is uit vele kleine cellen omdat polyether "verschuimd" is. Na indrukking veert het materiaal terug naar zijn oorspronkelijke vorm. Vanwege deze eigenschap wordt polyetherschuim vooral gebruikt in producten waar comfort een rol speelt.

Q: Is het matras ook geschikt voor verstelbare bedbodems?
A: Ja, deze is geschikt voor verstelbare bedbodems. Let op, bij een lattenbodem wordt de kwaliteit van de pocketveren het meest gegarandeerd wanneer er zo min mogelijk ruimte tussen de latten zit. De werking van de pocketveren kan hierdoor afnemen.

18 november 2020 om 07:19
Fyscio Gebruiker

Hoe zit het met retourvoorwaarden?

Beantwoorden

18 november 2020 om 07:43
Moderator Lisa Moderator

Goedemorgen Fyscio,

Dat staat bij de verzendinformatie:

Retourneren: Indien het product niet aan je verwachtingen voldoet, kun je deze deal (ongebruikt) binnen 14 dagen na levering annuleren. Je dient dan zelf de retourkosten te betalen, je gehele aankoopbedrag krijg je terug. Het retourneren van dit product via iBOOD kost € 39,95 vanuit Nederland en € 49,95 vanuit België. Uiteraard kan je zelf ook een andere vervoerder kiezen.

Beantwoorden

19 november 2020 om 11:31
Nutsje1 Gebruiker

G.m.

Als je het matras wil uitproberen zal je toch de verpakking moeten openen en het matras uitproberen …

Hoe kan je het matras dan in godsnaam ongeopend en ongebruikt retourneren….?

Groet, Ruud

Beantwoorden

20 november 2020 om 12:24
Krzz Gebruiker

En volgens Europese wetgeving heb je ook gewoon het recht om het product uit te proberen en te retourneren als het niet bevalt. Dit geldt ook voor matrassen. Daar is zelfs jurisprudentie over. Mijn ervaring is dat als je iBood hierop wijst als je iets wilt retourneren ze daarmee akkoord gaan. Maar toch kiest iBood ervoor hun retourbeleid op de site en op dit forum niet aan te passen. Dus de kopers die de wet niet zo goed kennen staan dan in de kou.

Beantwoorden

20 november 2020 om 14:45
Moderator Bas iBOOD Moderator

Hi allen,

Wij bieden geen mogelijkheid tot proefslapen.

In verband met de hygiëne mogen enkel ongebruikte (ongeopende) matrassen retour worden gestuurd.

Beantwoorden

20 november 2020 om 20:42
Krzz Gebruiker

Dag Bas, het punt is niet dat ik de retourvoorwaarden niet begrijp maar dat deze in strijd zijn met de wet.

Beantwoorden

21 november 2020 om 00:16
Moderator Paul Moderator

Om dan vervolgens een strijd te krijgen over het terug te betalen bedrag in verband met waardevermindering van het matras…

De zichttermijn is bedoeld om vast te stellen of het product naar wens is en of het naar behoren werkt. In 1 of 2 nachten kan redelijkerwijs niet beoordeeld worden of het matras op langere termijn ook goed zal bevallen. Wanneer een matras meerdere nachten wordt beslapen, wordt dat gezien als ingebruikname en dan vervalt het retourrecht.

Beantwoorden

21 november 2020 om 01:54
Krzz Gebruiker

De aansprakelijkheid voor de waardevermindering geldt alleen als de consument het product anders heeft behandeld dan nodig is om het product te kunnen beoordelen. Ik mag het dus niet door de modder slepen en dan het volle pond terug verwachten. Als ik het matras twee weken normaal gebruik en dan retourneer heb ik volledig herroepingsrecht. De starre en defensieve houding van iBood begint zo langzamerhand wel een helder inzicht te geven hoe iBood echt denkt over haar klanten. Ik heb al meerdere keren hier naar tevredenheid gekocht maar dit valt me toch tegen. Jullie moeten je gewoon netjes aan de wet houden en niet profiteren van de juridische onwetendheid van de gemiddelde koper.

Beantwoorden

22 november 2020 om 01:01
Moderator Paul Moderator

Twee weken op het matras slapen wordt gezien als ingebruikname, dat is niet conform de voorwaarden voor het retourneren binnen de zichttermijn. Met schoenen mag je ook niet 2 weken gaan wandelen en dan alsnog retourneren.

Beantwoorden

20 november 2020 om 16:27
Gijsje85 Gebruiker

@ibood, zie de reactie daarboven. Dat is idd bij internet aankopen niet toegestaan. Toch jammer dat jullie het blijven proberen.

Beantwoorden

21 november 2020 om 10:49
EDDIE117 Gebruiker

Ik geef ze hier groot gelijk. Ten cate bied geen proefslapen. Waarom zou ibood het dan wel doen. Het is een hyiene product, net als een tandenborstel en oordopjes. Zoals jij het formuleert mogen die ook retour. Als ik een matras bestel hoef ik ook geen gebruikte, jij wel? Of verwacht je dat ze die maar weggooien? Wil je per se proefliggen dan ga je naar de winkel of bestel je een merk die het wel bied.

Beantwoorden

21 november 2020 om 12:14
Krzz Gebruiker

Omdat de wet zegt dat je dit recht hebt en iedereen zich aan de wet te houden heeft.

Beantwoorden

23 november 2020 om 21:53
dewaard83 Gebruiker

Hoe groot is het pakket? En hoe lang kun je het ingepakt laten zitten? Het is bedoeld voor de camping, maar daar zitten we niet in de winter.

Beantwoorden

23 november 2020 om 22:08
Moderator Mark Moderator

Hoi dewaard83,

Over welk matras wil je dit weten? Dan zal ik het voor je navragen ;-)

Beantwoorden

Log in om berichten op het forum te kunnen plaatsen. iBOOD is benieuwd naar jouw mening!

Om een bericht te plaatsen in ons forum heb je een forumnaam nodig. Klik op de knop hieronder om een forumnaam te kiezen.